19 augustus – van Kota Bahru naar Gua Musang - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Anne Weijman - WaarBenJij.nu 19 augustus – van Kota Bahru naar Gua Musang - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Anne Weijman - WaarBenJij.nu

19 augustus – van Kota Bahru naar Gua Musang

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Augustus 2014 | Maleisië, Kota Bharu

Hallo lieve familie en vrienden !

Vandaag zaten we om 08.30 aan de ontbijttafel ! Wat een strak schema. We hebben lekker ontbeten in het restaurantje bij het hotel. We hebben onze spullen gepakt en zijn om 09.35 de stad ingereden. Op naar de Central Market van Kota Bahru !! Want dat beloofde wat te worden. We hebben de auto dicht bij de CM geparkeerd en zijn gaan lopen.

De Central Market is een aanrader ! Het is een achthoekig gebouw en drie verdiepingen hoog. Ondersteund door palen, loopt het rond met in het midden een grote open ruimte wat van de begane grond tot bovenaan open is. Op de benen vloer wordt in het midden van het licht de groente uitgestald en verkocht. Vrouwtjes met hoofddoeken zitten daar in hun kleermakerszit de hele dag rustig hun spulletjes te verkopen. Om dit centrale punt van de markt heen, is een boog met alle vlees en vis handel. Dit deel is dus bedekt van bovenaf. Dit blijft toch geweldig ! Verser dan vers kan niet, het voedsel is soms nog niet eens dood. Er hangen koeienpoten met de hoeven er nog aan, er gaat hier een enorme hoeveelheid aan kip doorheen op een dag, dat geloof je niet. En dan hebben we natuurlijk de visafdeling. Vissen van minstens 1 meter lang, tot roggen, haaitjes, garnalen, krabben grote en kleine, inktvissen, veel tonijn en zelfs levende vissen nog ! We liepen door de visafdeling en opeens keek ik naar rechts : ik zag een flapperende vis op een houten plankje, en een meneer met een mes die er flink op stond in te hakken… dat was een moment dat we even de andere kant op keken haha. We keken verder op de schalen uitgestalde vis, en ze lagen gewoon nog te bluppen en naar lucht te happen. Verser dan vers kan dus niet zoals ik al zei ! Prachtig om te zien.
De geur die er bij dit soort activiteiten rondhangt moet je wel even accepteren of je neus negeren, want het lijkt of je ogen er af en toe uitgebrand worden. Op de tweede en derde verdieping hebben ze stalletjes met gedroogde vissen, kruiden, kleding, tassen, speelgoed, noem de rotzooi maar op. Echt prachtig om te zien. Van bovenaf kun je weer naar beneden kijken naar het centrale punt van de groente. Erg mooie foto’s gemaakt !

Toen zijn we terug gelopen naar de auto. Nadat Mamma en Lotte nog even een tas hebben gescoord in de Shopping Mall. Ik wacht wel even op het tax-free shoppen op het vliegveld ! (:
We zijn daarna op zoek gegaan naar een Batik-fabriek. Bij Batik schilderen de mensen patronen met was en verf op linnen, en laten dat drogen, waardoor je prachtige kleurpatronen krijgt op stoffen die men gebruikt voor bijvoorbeeld omslagdoeken. Even zoeken maar dan heb je ook wat ! Want we kwamen bij een echt familiebedrijfje, bijna prehistorisch en ontzettend gaaf om te zien. Bij stap 1 werden de lappen linnen (van 1 bij 3 meter ) uitgespannen tussen houten stokken. De mannen maakte hierop met was prachtige patronen. De vrouwen kleurde dit vervolgens perfect tussen de lijntjes in, en maakte het geheel af. Met houten vuurtjes eronder kon het ondertussen drogen, en als het af was werd het buiten in de tuin opgehangen. Ondertussen rende de kippen en hanen door de tent heen, samen met de kinderen. Oma zat op een krukje alles in de gaten te houden. Prachtig !

Genoeg van Kota Bahru gezien en op weg naar Gua Musang. Dit was een lange weg door het woeste binnenland. We hebben onderweg nog lekker gegeten. De mensen kunnen je hier enorm aanstaren, maar niet onbeleefd, juist heel geïnteresseerd. Ze vinden het maar al te mooi, zo’n Nederlands gezin die even van hun buffetje een lunch komt eten. Haha, en maar lachen dat ze doen. Zo vriendelijk.
We zijn langs de grens van Thailand gekomen en toen min of meer recht naar beneden het binnenland in gereden. Door de bergen, waar we een enorme tropische regenbui op ons dak kregen. We hebben bananen en kokosnoten aan de bomen zien hangen, tuurlijk nog even foto’s gemaakt, meteen weer lek geprikt door de muggen, en verder gereden. Rond 18.00 reden we het dorpje binnen en vonden we ons hotel. Het is hier nu 22.00 en hebben net lekker wat gegeten. Ze hebben hier dus overal waar je komt, vers geperst fruit juice. Heerlijk ! We krijgen maar geen genoeg van de watermelon juice haha.

We gaan zo lekker ons nest in. Morgen naar de thee plantages in de Cameron Highlands ! En nog even enorm genieten van onze laatste daagjes al bijna weer….

Dikke kussen & knuffels xxxx

• 19 Augustus 2014 - 22:11

Tiny Dijk:

Lieve schatten
    Anne, wat een prachtig verhaal weer, jullie liggen nu lekker in bed, dromen van alles!!!!
    Opa ligt ook al in bed maar ik wil me nog even verbonden voelen met jullie XXXX
    Hoe kunnen jullie straks toch weer thuis wennen???
    Al dat moois, lekker eten en drinken, dat wordt zoeken hier !!!
    Maar het is toch meer als geweldig dat jullie dit beleven.
    Vanmorgen was ik bij de internist in het ziekenhuis, zij was net een week thuis uit Malysie
    ook rondgetrokken met haar man en drie kinderen 12- 10 en 8 jaar, ze hadden het ook geweldig gehad.
    Dus lieverds blijf genieten de tijd gaat zo snel, wij gaan morgen ontspannen in de sauna.
    Jullie zijn steeds in mijn hoofd en ik reis mee!!!!
    Veel liefs en kussen XXXXXX
    O, Mama.

• 20 Augustus 2014 - 17:12

Tante Ineke.:

Wat een geweldige reis maken jullie en wat laten jullie ons mee genieten door jullie verslagen!
    Dat wordt tranen plengen bij het afscheid!

Khôi en Van An zijn gisterochtend weer naar Vietnam vertrokken. Wij hadden ook een geweldige week met elkaar.

Dus veel te vertellen als jullie terug zijn!

Liefs, tante Ineke.