6 augustus, eerste echte dag Kuala Lumpur - Reisverslag uit Chinatown, Maleisië van Anne Weijman - WaarBenJij.nu 6 augustus, eerste echte dag Kuala Lumpur - Reisverslag uit Chinatown, Maleisië van Anne Weijman - WaarBenJij.nu

6 augustus, eerste echte dag Kuala Lumpur

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Augustus 2014 | Maleisië, Chinatown

Selamat datang! Oftewel welkom, want we weten nog niet wat goedendag is in het Maleis. Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, dus dat betekend 07.30! Uit de veren, onder de douche, en de stad in. Toen we ons hotel uitliepen, was er nog weinig in de stad te doen. De markt zou ik de loop van de ochtend opgebouwd worden. Om rustig aan te beginnen, durfde (ik zal geen namen noemen) sommige mensen het nog niet aan om meteen een typisch Maleis ontbijt te nuttigen, dus zijn we bij de Starbucks gaan zitten. Vervolgens zijn we opzoek gegaan naar een geldautomaat om te pinnen. Na 3 banken kwamen we erachter dat we buiten Europa niet met de pin geld op kunnen nemen. Dat is er maar weer een om te onthouden ! Maar gelukkig heb je tegenwoordig overal wifi en is dat klusje zo geklaard.

Terwijl we opzoek waren naar banken, probeerde Lotte ons de weg te wijzen naar Sze Ya Tempel, welke we nog steeds niet gevonden hebben. We zijn hier wel door een Central Market gelopen, waar ze allerlei kraampjes hadden en waar je je hart kan ophalen aan frutsel spulletjes, tassen, luchtjes, beeldjes, schilderijen, fruit, kleding, sieraden en dat soort dingen. Het begon ondertussen steeds warmer te worden. Het is bewolkt, maar rond de 30 graden, tropisch, en zelfs wat regen gehad.
Van de Central Market zijn we naar de grote moskee gelopen. Hier was t helaas even pauze voor buitenstaanders, dus zijn we doorgewandeld naar het vogel park. Dit was een stukje de heuvel op. Er schijnen dus hier ook apen te lopen, die we niet mogen voeren haha, maar we zijn ze alleen nog niet tegen gekomen jammer genoeg. Het vogelpark was erg gaaf ! Veel mooie foto’s gemaakt, en rond 14.00 zijn we toen wat gaan eten in het restaurantje daar. Lotte had een viscurry, Mamma had saté en Pappa en ik hadden Nasi Lemak. Hierin zat een hele kippenpoot, met octopus en visjes. Apart zeg, maar zo ontzettend lekker ! En het minst pittig wat er op de kaart stond, maar daar moet je dus mee oppassen hier, zoals te verwachten. Want ‘minst’ pittig, is bij ons bijna het heetst.

Na het vogelpark zijn we naar beneden naar de moskee gelopen, deze was nu wel geopend voor ons. We mochten allemaal een paarse lange gewaad aan en op onze blote voeten naar binnen. Erg mooi van binnen was het. Heel open en ruim, hoge pilaren met goud en hogen muren. Na de moskee zijn we via het station terug gelopen naar ons hotel in Chinatown. Dit was inmiddels compleet omgebouwd en een grote gekte geworden. Het leken wel honderd kraampjes, waar ze praktisch overal hetzelfde verkochten. We hebben lekker rond gekeken en zijn daarna in het hotel een tukkie gaan doen.

Rond 19.00 zijn we de stad weer ingewandeld. We hebben een prachtige Hindoeïstische tempel bezocht. Hier was een meneer aan het zingen en mensen waren aan het bidden. Lotte en ik kregen een gekleurde omslag doek als rok, en we moesten onze schoenen uitdoen. De toren bij de ingang van de tempel had allerlei verschillende kleurtjes, en alle goden van het hindoeïsme stonden erop. Dat zijn er een hele boel!
Na deze bezichtiging zijn we verder China Town weer ingelopen, en zijn we opzoek gegaan naar een tentje om iets te eten. Bij een tentje middenin de drukte en de markt zijn we neer gaan zitten. Hier hebben we rijst, noodles, saté en sisszling beef gegeten. Sisszling beef wordt uit een bakje op een hete gietijzeren plaatje gegooid, zodat t begint te pruttelen en te roken, en dan kun je t opeten ! Oja, je eet hier trouwens nooit met je linkerhand ! Je eet met rechts, en het liefst met je lepel. Dus met links veeg je je eten op je lepel, en met rechts werk je het naar midden. Dat is zo, omdat je met links ‘je gat afveegt’ en dat soort dingen. Haha, dat zal wel…

Oja nog een weetje, in het vliegtuig van Abu Dhabi naar Kuale Lumpur, werd net voor de landing nog even gemeld dat het hier ten strengste verboden is om drugs te verhandelen of te gebruiken. Hier staat namelijk de doodstraf op. Haha, jammer joh.

Op het moment zijn we lekker in ons hotel. Het is nu 23.22 en we gaan zo lekker douchen en ons bedje in. Morgen gaan we naar de Petronas Towers en modern Kuala Lumpur bezoeken. Zin an !

Dikke kus van ons